Hafþoka ligg lågt over Faxaflói. Ho toppar seg i fjon av damp; kvart puff frå same punkt midt i havet. Island har ikkje sove, men pustar og gispar, lagar låge lydar, kjende lydar.
…
Isobel har skyer av hud, han – venger av skuldre. Hudskyene løftar skuldrene hans, dei kviler mot straumar av varmluft. Isos pust er varmare enn pusten frå veggane. Veggpusten kjøler ned rommet. Hennar varme luft legg seg mot Márs nakkekvervlar, treff nervar ved røter av håret. Hår reiser seg i nakken hans. Hennar damp legg seg mellom nakkefjør. Hoftevenger reiser over kroppar. Han pustar der hennar hud er heil, ikkje der huda opnar seg; der sansepunkt er skal også anna kjennest, enn varme. Når ho snur seg; knea hans i hennar haser, hans skuldrer om hennar.»
Denne romanen er tre historier om innvandring til, og utvandring fra, Island. Fra vikingtiden, via opptakten til andre verdenskrig, ankommer fortellingen samtiden og Isobel, en ung kvinne som flytter til Island. Der møter hun piloten Már. I skjæringspunkter mellom natur og sivilisasjon søker de et bærekraftig samliv.
Boka er også en historie om Island, om hvordan mennesker i fortid og nåtid har blitt tiltrukket av øya og etablert seg der, og om hvordan den islandske naturen og landskapet har blitt en integrert del av livene deres.
Boka er rikt illustrert av Svein Størksen, med bilder som visualiserer fortellingen på en indirekte måte, men som hele tiden er konkret knyttet til den eventyrlige øya Island.
ISBN 9788292863411
Pris: 349,–
Format: 14,8 x 21,0 cm
Innbundet, 256 sider.
«Mette Karlsvik imponerer med sin nye illustrerte roman fra Island. … Tekst og illustrasjoner fungerer utmerket sammen i boken. Størksen visualiserer enkelte tekstelementer slik at det oppstår nye assosiasjoner og forbindelser. … Prinsland er en bok om krefter i bevegelser, som følger sine egne regler for hvordan romaner skal være. Det er et kjennetegn på mot og originalitet, og resultatet er blitt en uvanlig og fascinerende tekst.» – Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende.
«Utfordrer grensene for hva en roman er. … Det som er så fantastisk med Karlsvik er nettopp blandingen av historikk, natur og enkeltskjebner. Kjærlighetsfortellinger som speiler naturen. Bevegelser i mennesket som speiler bevegelsene på vulkanøya. … Her er manipulerte femtitallsfoto i svart/hvitt, nasjonalromantisk plakatkunst, naive tegninger og lekne fargesterke kollasjer, samt manipulerte naturfoto. Alt med Island som motiv i en eller annen form. Det er tøft, proft og kraftfullt. … Da kommer også illustrasjonene til sin rett. Sånn sett er det en bok du bare må hengi deg til.» – Cathrine Krøger, Dagbladet.
«… det er ein fryd å bla i boka, ein sjangerhybrid om ein nokon gong skulle sjå ein, med like mange sider bildestoff som tekst … Heile boka er eit utfordrande symfonisk verk for tekst og bilde, der ein sjølv må lytta, lesa og sjå seg fram til si eiga heilskapsoppleving, og vera glad for at det finst nisje- og kvalitetsforlag som Magikon, som med fokus på visuell kommunikasjon gir ut bøker som sameinar leseglede og visuell oppleving. Det har ære av Prinsland.» – Jan Askelund, Stavanger Aftenblad.
« … Prinsland er en roman, men teksten inngår i et fyrverkeri av tegninger, fotografier og collager. Det er illustratør Svein Størksen som fråtser i islandske motiver og myter. Slik blir Prinsland en billedbok for voksne. Noen steder tangerer bildene teksten, andre steder skaper de fortellinger helt på egen hånd.» – Ingunn Økland, Aftenposten.
«… Prinsland, (som) er en kjærlighetserklæring til Island i ord og bilder. Teksten er en hybrid av to kunstarter, bildekunst og litteratur – et interessant eksperiment som fungerer.» – Astrid Fosvold, Vårt Land.
«Samstemt: Ord og bilde forenes i en vakker, men distansert fortelling om Island.» – Ellen Engelstad, Klassekampen.
Kjøp frå heimesida og få rabattert pris og signatur:
Frå bokmeldingar:
Mette Karlsvik imponerer med sin nye illustrerte roman fra Island. … Tekst og illustrasjoner fungerer utmerket sammen i boken. Størksen visualiserer enkelte tekstelementer slik at det oppstår nye assosiasjoner og forbindelser. … Prinsland er en bok om krefter i bevegelser, som følger sine egne regler for hvordan romaner skal være. Det er et kjennetegn på mot og originalitet, og resultatet er blitt en uvanlig og fascinerende tekst. – Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende.
Utfordrer grensene for hva en roman er. … Det som er så fantastisk med Karlsvik er nettopp blandingen av historikk, natur og enkeltskjebner. Kjærlighetsfortellinger som speiler naturen. Bevegelser i mennesket som speiler bevegelsene på vulkanøya. … Her er manipulerte femtitallsfoto i svart/hvitt, nasjonalromantisk plakatkunst, naive tegninger og lekne fargesterke kollasjer, samt manipulerte naturfoto. Alt med Island som motiv i en eller annen form. Det er tøft, proft og kraftfullt. … Da kommer også illustrasjonene til sin rett. Sånn sett er det en bok du bare må hengi deg til. – Cathrine Krøger, Dagbladet.
… det er ein fryd å bla i boka, ein sjangerhybrid om ein nokon gong skulle sjå ein, med like mange sider bildestoff som tekst … Heile boka er eit utfordrande symfonisk verk for tekst og bilde, der ein sjølv må lytta, lesa og sjå seg fram til si eiga heilskapsoppleving, og vera glad for at det finst nisje- og kvalitetsforlag som Magikon, som med fokus på visuell kommunikasjon gir ut bøker som sameinar leseglede og visuell oppleving. Det har ære av Prinsland. – Jan Askelund, Stavanger Aftenblad.
… Prinsland, (som) er en kjærlighetserklæring til Island i ord og bilder. Teksten er en hybrid av to kunstarter, bildekunst og litteratur – et interessant eksperiment som fungerer. – Astrid Fosvold, Vårt Land.
Samstemt: Ord og bilde forenes i en vakker, men distansert fortelling om Island. – Ellen Engelstad, Klassekampen.